Spędzanie czasu nad wodą zimową porą – czyli jak przygotować się na morsowanie?

0
27

W ostatnich latach można zauważyć znaczny wzrost popularności tak zwanego morsowania. Ten rodzaj zajęcia rekreacyjnego opiera się na krótkim zanurzeniu w zimnej wodzie dowolnego otwartego zbiornika wodnego, np. jeziora albo morza. Jednak do takich kąpieli należy się odpowiednio przygotować. Zahartowanie organizmu może trwać miesiące, a nawet lata.

Jak zacząć przygodę z mroźnymi kąpielami?

Z pewnością przygodę z morsowaniem należy zacząć powoli i stopniowo. Jeżeli rzucimy się na głęboką wodę już za pierwszym podejściem to może skończyć się dla nas bardzo nieprzyjemnie. Organizm z natury nie jest przystosowany do bardzo niskich temperatur oraz nagłych zmian temperatury. Z tego powodu pierwsze zanurzenia w trakcie morsowania powinny być bardzo krótkie. Warto także zwiększać poziom zanurzenia małym kroczkami i zacząć od zamoczenia nóg. Przy kolejnych sesjach można zanurzać się głębiej, dzięki czemu organizm będzie przyzwyczajał się i dostosowywał do warunków.

Co jest potrzebne przy morsowaniu?

Morsowanie kojarzy się większości z wchodzeniem do lodowatej wody w negliżu, lecz w rzeczywistości wymaga odpowiedniego sprzętu. Wcale nie musisz wchodzić w pełni rozebrany do wody, bo nawet w odzieniu odczujesz wpływ niskiej temperatury. Należy pamiętać, że ciepło najszybciej ucieka przez stopy i głowę. W celu zabezpieczenia przed szokiem termicznym i wychłodzeniem organizmu należy wyposażyć się w czapkę, rękawiczki do morsowania, buty dla morsów oraz specjalne skarpety dla morsów. Pomocne mogą być także ubrania neoprenowe.

Jakie korzyści zapewnia morsowanie?

Morsowanie, dzięki działaniu niskiej temperatury i przewodnictwu wodnemu zapewnia wiele korzyści dla organizmu. Przede wszystkim hartuje na zimno i podnosi odporność organizmu. Po drugie, przyspiesza krążenie i poprawia napięcie skóry. Niska temperatura wymusza zwiększone wytwarzanie ciepła, więc podnosi spalanie tłuszczu, co pomaga wysmuklić sylwetkę.